آشنایی با کنسول جستجوی وب یا گوگل وب مستر تولز

آشنایی با گوگل وب مستر (کنسول جستجوی گوگل)

آشنایی با گوگل وب مستر (کنسول جستجوی گوگل)

گوگل وب مستر (Google Webmaster) یا کنسول جستجوی گوگل (Search Console)، سرویس رایگانی است که از طرف گوگل در اختیار مدیران وب بصورت رایگان قرار گرفته شده است و به صاحبان وب کمک می کند تا از وضعیت سایت خود در نتایج جستجوی گوگل مطلع شده و با توجه به معیارهای گوگل، جایگاه وب سایت خود را ارتقا دهند.

برای استفاده از این سرویس در ابتدا باید سایت خود را در گوگل وب مستر ثبت نمایید که برای این منظور به یک اکانت گوگل نیاز خواهید داشت؛ اما قبل از هرچیز باید بدانید که بیشترین بازده را زمانی خواهید داشت که به عنوان صاحب و مدیر سایت به کدهای سایت خود دسترسی داشته و امکان ویرایش آن را داشته باشید. باید به این نکته توجه داشته باشید که برای حضور در نتایج جستجوی گوگل نیازی به استفاده از این سرویس نخواهید داشت اما در صورت استفاده از این کنسول جستجو، می توانید به بهترین نکات به جهت بهینه سازی سایت دست یافته و از راهکارهای مناسبی که گوگل به شما ارائه می دهد بهترین استفاده را داشته باشید.

مزایای گوگل وب مستر

از مزایای استفاده از گوگل وب مستر می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • می توانید کارایی سایت خود را زیر نظر بگیرید.
  • مطمئن می شوید که گوگل به سایت شما و صفحات داخلی آن دسترسی دارد.
  • می توان نوع دسترسی ربات های گوگل به صفحات وب سایت را مشخص نمود و یا به بخشی از محتوا مسدود نمود.
  • می توان محتوای سایت را تحت نظر قرار داد و بصورت گرافیک و نمودار عملکرد آن را بررسی نمود.
  • می توان به ایندکس شدن صفحات وب کمک کرد
  • اسپم ها و فایل های مخرب را شناسایی نموده و از سایت خود حذف نمایید.
  • می توان مظخص نمود که چه سایت هایی به وب سایت شما لینک داده اند
  • می توان مشخص نمود آیا سایت شما، بصورت ریسپانسیو و مورد استفاده توسط موبایل و تبلت می باشد یا خیر.

برای اضافه نمودن سایت به کنسول جستجو، ابتدا وارد webmaster tools شده سپس بر روی گزینه ADD A PROPERTY کلیک کرده و در کادر باز شده آدرس سایت خود را وارد نمایید.

اضافه کردن سایت به کنسول جستجو

(قسمت مربوطه به اضافه نمودن سایت)

در مرحله بعد، می بایست ادمین بودن شما برای گوگل تایید شود که به دو حالت انجام خواهد شد. در روش اول می توانید کد Html ای را که گوگل به شما ارائه می نماید به سایت اضافه کنید اما در روش دوم (Alternate Methods)، می توانید یک فایل با نامی مشخص را دریافت و در مسیر اصلی سایت خود قرار دهید و در نهایت بر روی کلمه verify کلیک نمایید

قسمت مربوط به تایید نمودن سایت

(قسمت مربوط به تایید ادمین سایت)

در مرحله بعد شما وارد میز کار کنسول جستجو (Dashboard) خواهید شد که در شکل زیر نمایی از آن را مشاهده می کنید. در این قسمت، آخرین وضعیت سایت در یک نگاه به شما ارائه خواهد شد. در این قسمت شما می توانید به پیغام ها و خطاهایی که بواسطه جستجو پدید می آید دسترسی داشته باشید. همچنین می توانید آماری از میزان دیده شدن سایت، تعداد کلیک ها، تعداد Url های بدست آمده از طریق sitemap و غیره را براحتی بدست آورید.

بخش Messages

پیام ها و راهکارهایی که از طرف گوگل برای ارتقای سایتمان ارسال می شود را می توان در این قسمت مشاهده نمود که این پیام ها می تواند شامل اعلام تغییرات، هشدار به جهت وجود malware، هشدار نسبت به لینک های ساختگی و یا هر پیام دیگری نسبت به سلامت وب سایت باشد.

Search Appearance

از این قسمت به جهت به تصویر کشیدن عناصری از سایت در نتایج جستجو استفاده می شود. می توانید از پاپ-آپ ویندوز برای تجسم اینکه سایت شما، هنگام جستجو چگونه به نمایش در خواهد آمد، استفاده کنید.

Search Traffic

یکی از قسمت های پرکاربرد کنسول جستجو می باشد که در این قسمت، کلمات کلیدی موجود در سایت شما که در گوگل به هنگام جستجو به نمایش در می آید قابل مشاهده می باشد.

Search Traffic، دارای زیر مجموعه های مختلفی می باشد که در زیر به آنها اشاره کوتاهی خواهیم داشت.

  • Search Analytics : با استفاده از نمودار هایی که در این قسمت قابل مشاهده است می توان به اطلاعات مفیدی از تعداد دیده شدن کلمات کلیدی، تعداد کلیک شدن بر روی کلمات و غیره در مدت زمان مشخص شده دست یافت.
  • Link to Your Site : در این بخش، لیستی از بک لینک هایی که سایت های دیگر به سایت شما داده اند قابل مشاهده می باشد. علاوه بر آن، می توان متن های لینک شده ای را که سایت های دیگر به سایت شما داده اند و گوگل آنها را پیدا کرده است را مشاهده نمود.
  • Internal Link : این قسمت شامل لیستی از صفحات سایت شما می باشد که از صفحات موجود در سایت شما لینک کسب کرده اند.
  • Manual Actions یا جریمه دستی : هنگامی که ورودی های سایت شما از سمت گوگل کم می شود یکی از احتمال هایی که در این حالت به وجود می آید آن است که سایت شما از طرف گوگل جریمه شده است. با استفاده از این بخش می توان به این قضیه پی برد و در صورت جریمه شدن، راهکار های ارائه شده را دنبال کرد.
  • International Targeting : با استفاده از این بخش می توان زبان و مکان جغرافیایی سایت را مشخص نمود.
  • Mobile Usability : از آنجاییکه امروزه ریسپانسیو بودن یک سایت از مزایای آن سایت می باشد، در صورتیکه سایت شما قابل استفاده برای موبایل نباشد با پیغام های مربوطه در این قسمت روبرو خواهید شد.

Google Index

  • Index status : در این قسمت، اطلاعاتی در رابطه با تعداد URL های ثبت شده توسط گوگل به ادمین ارائه داده خواهد شد.
  • Content Keyword : این بخش شامل لیستی از کلمات کلیدی است که گوگل به عنوان کلمه کلیدی هدف گذاری شده در متن تشخیص می دهد
  • Remove URLs : هنگامی که ملزم به حذف صفحه ای می شوید، از این بخش می توان استفاده نمود. لازم به ذکر است که استفاده از این ابزار برای اهداف دیگر باعث ایجاد مشکلاتی برای سایت می شود.

Crawl

  • Crawl Error : این بخش شامل لیستی از صفحاتی است که گوگل امکان بررسی و خزیدن در آنها را ندارد و یا هنگام باز کردن صفحات با خطاهای HTTP همچون ۴۰۴، ۵۰۳ ویا ۲۰۰ مواجه می گردد.
  • Fetch as Google : با استفاده از این بخش می توان درخواست بررسی و ایندکس سایت و صفحات مشخص را ثبت نمود. استفاده از این قسمت برای معرفی صفحات جدید سایت و یا آنهایی که بروزرسانی شده اند کاربرد دارد.
  • txt Tester :با استفاده از این بخش، محتوای فایل robots.txt قابل مشاهده بوده و همچنین امکان ویرایش فایل برایمان بوجود می آید.

در مقالات بعدی، به بخش های مهم کنسول جستجو بیشتر خواهیم پرداخت و به نکاتی که استفاده از آنها باعث افزایش سرعت در ایندکس شدن سایت شما خواهد شد اشاره خواهیم نمود.

 

این پست چقدر مفید بود؟

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیازات 0 / 5. شمارش آرا: 0

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

هیچ نظری وجود ندارد

  • سلام، مهمان