الگوریتم موبایل گدون Mobilegeddon

الگوریتم موبایل گدون Mobilegeddon

آشنایی با الگوریتم موبایل گدون Mobilegeddon

طبق اخباری که در اسفند ماه سال ۹۳ (۲۶ فوریه) از طرف گوگل منتشر شد دنیای وب در انتظار الگوریتم جدیدی از طرف این موتور جستجو نشست که از آن با عنوان “موبایل گدون” یاد می شود.

در آن زمان، گوگل تاریخ اردیبهشت سال ۹۴ (۲۱ آوریل) را به عنوان زمان انتشار الگوریتم جدید خود معرفی کرد که هدفش هم راستا شدن وب سایت ها با ساختار موبایل و تبلت است. حال قصد داریم تا در این مقاله با الگوریتم جدید گوگل بیشتر آشنا شویم.

موبایل گدون را بیشتر بشناسیم

موبایل گدون نام الگوریتم جدید گوگل می باشد که هدفش ارزیابی وب سایت ها به جهت هم راستا شدن و هم خوانی با سیستم مرورگر تبلت و موبایل است که به اصطلاح به آن Mobile Friendly گفته می شود و این به آن معنی است که بعد از حضور این الگوریتم، وب سایت هایی که در بیس طراحی خود از امکانی برای هم راستا شدن با موبایل و تبلت که به اصطلاح واکنشگرا یا Responsive گفته می شود استفاده نکرده باشند، در رتبه بندی گوگل جایگاه خود را از دست خواهند داد.

وجود این اتفاق، بسیاری از وب سایت های بزرگ دنیا را با یک چالش اساسی مواجه کرد و باعث شد که آنها به این الگوریتم جدید لقب “موبایل گدون” که برگرفته از آرماگدون می باشد را بدهند.

موبایل گدون چه مواردی را بررسی می کند؟

از آنجایی که امروزه استفاده کاربری و کاربردی از موبایل و تبلت و استفاده ی کاربران آنها از اینترنت رو به افزایش می باشد، گوگل در راستای تقویت ابزار موبایل و تبلت، تصمیم به ارائه این الگوریتم گرفت و شرایطی را که بر اساس آن یک وب سایت به عنوان Mobile Friendly معرفی می شود را بصورت زیر تشریح کرد:

  • طراحی سایت به صورت ریسپانسیو یا واکنشگرا باشد
  • عدم استفاده از ابزارهایی که برای موبایل و تبلت اهمیت و عمومیت ندارد (مثل استفاده از Flash)
  • استفاده از متن به نوعی که نیاز به بزرگ نمایی نداشته و قابل خواندن باشد.
  • قراردادن لینک ها با فاصله معقول بصورتی که کاربر به راحتی بتواند لینک مورد نظر خود را انتخاب کند.
  • استفاده از ابعاد مناسب جهت همخوانی با صفحه نمایش موبایل کاربر تا نیازی به بزرگ نمایی صفحه وجود نداشته باشد.
نمونه ای از سایت واکنشگرا
نمونه ای از سایت واکنشگرا

در حال حاضر گوگل این شرایط را برای تمامی وب سایت ها و با هر زبان در سراسر دنیا به کار می برد و به این نکته اشاره کرده است که الگوریتم جدید، تاثیر مستقیم بر روی نتایج گوگل خواهد داشت. البته ذکر این نکته خالی از لطف نیست که در حال حاضر، فقط هنگامی که از طریق موبایل به جستجو می پردازید تاثیر این الگوریتم را مشاهده خواهید کرد اما دیری نخواهد گذشت که تاثیر آن، تمامی حالات جستجو و نتایج آنها را در بر خواهد گرفت و بزودی تغییرات بزرگی را در نتایج جستجوی گوگل شاهد خواهیم بود.

افزایش رتبه یا سقوط آزاد…

اگر وب سایت شما بصورت Mobile Friendly طراحی شده باشد می توانید منتظر افزایش رتبه بندی سایت خود در نتایج جستجو باشید در غیر اینصورت، سقوط رتبه در انتظار شماست.

نکته مثبتی که در این الگوریتم وجود دارد، Real Time (بروز رسان) بودن آن است و این بدان معناست که اگر طراح وب سایت هنگام طراحی سایت و یا توسعه وب سایت، اقدام به ایجاد تغییرات در راستای همخوانی با موبایل در وب سایت خود کند، رتبه آن سایت بهبود خواهد یافت.

نکته بسیار مهم: برای مقابله با این الگوریتم به هیچ وجه از نسخه موبایل به جای قالب واکنشگرا برای وب سایت خود استفاده نکنید. طراحان زیادی هستند که نمی خواهند نسخه اصلی سایت خود را تغییر و به قالب واکنشگرا تبدیل کنند و به جای آن، تصمیم به طراحی نسخه موبایل می گیرند و کاربران را به زیردامنه سایت خود منتقل می کنند. استفاده از این روش مشکلات زیادی را به همراه خواهد داشت که اولین و اصلی ترین مشکل، Duplicate Content است که از نظر گوگل اهمیت بسیار زیادی را داشته و مشکلات زیادی را برای وب سایت شما به همراه خواهد داشت.

خوشحال می شویم تا دیدگاه و تجربیات خود را در زمینه الگوریتم موبایل گدون و محیط واکنشگرا، با ما در میان بگذارید.

این پست چقدر مفید بود؟

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیازات 0 / 5. شمارش آرا: 0

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

هیچ نظری وجود ندارد

  • سلام، مهمان